IndaFotó képek

RSS

Follow KGyST on Twitter 

AideRSS

Friss topikok

Linkblog

2009.05.03. 20:18 KGyST

Webkettő: ember hajtotta gépek tervezése

Szeretek azon gondolkodni, hogy a webkettőből mért nem lett semmi, ami az emberiség gondolkodására úgy igazán átformálhatta volna. A valószínű válasz: mert azok, akik csinálják, tunyák, nem gondolták végig azoknak a szolgáltatásoknak a használatát, amiket terveznek, fejlesztetnek, üzemeltetnek. A webkettőt nem képzeli el senki külön diszciplínának, külön szabályokkal, az egyik programozást, a másik bizniszt lát csak benne, a lényeg meg vagy összejön, vagy nem. Mintha mindenki vakon tapogatódzna, aztán néha rátalálnának egy-egy kincsre.

Ezek a szájtok olyanok, mint a gépek, a felhasználók energiáját vagy gazdaságosan hasznosítják, és jól működnek, vagy nem. Pedig kevés dolgot kellene átgondolni ahhoz, hogy jól működjenek.

Minden kezdődik az első használatnál. A szájtok egy része a regisztrációt úgy elbonyolítja, hogy az embernek innen megy el a kedve az egésztől. Az fel sem merül, hogy kell-e egyáltalán regisztráció. A Wikipédia enékül is elműködik, és talán részben emiatt, jól.

A szájtok egy másik részénél nem értették meg, mennyire jó, ha a bevitt információt ki is tudjuk nyerni, a keresést nyűgnek gondolják, elintézik egy keresőablakkal. Egy jó helyen talán fel sem merül, hogy keresni szeretnénk, mert a jól szervezett információhalmazban más módszerekkel jutunk gyorsabban a keresett helyre (a kategorizálás/címkézés egy módszer, a linkelés egy másik, a bevitt információ minősítése, osztályozása egy harmadik, biztos vannak mások is). A szájton belül a bevitt információk (utólagos) szervezhetősége általában fel sem merül, amivel a keresők (Google), a linkmegosztó szolgáltatások (Delicious, Diigo) és egyebek járnak a legjobban.

Azt is célszerű lehet megéreteni, hogy az információt nem biztos, hogy az szeretné szervezni, aki létrehozta. Kevés olyan helyet láttam például, ahol egy fórumbejegyzést mások címkézhetnek.

Tipikus a fórumok esete: ha a hozzászólásokat lehet(ne) értékelni, akkor nem, vagy kevesebbet kelle(ne) moderátorokra költeni. Tipikus rossz példa a Lifehacker új szabályzata: törlik a regisztrációját még annak is, aki egy helyesírási hibára hívja fel kommentben a figyelmet, majd megnyugtatják, hogy korlátlanul lehet újra regisztrálni. Lehetetlenné téve az (akár jó, akár rossz) identitás látrehozását. Ezt a szabályrendszert direkt az arctalan vandálok kedvéért találták ki.

Az sem hátrány, ha valaki megérti, hogy ahhoz, hogy a szájtot rendszeresen látogassák, célszerű lehet vali olyat prezentálni, amiért ezt érdemes megtenni. Ha valahol rendszeresen ugyanaz a kevés információ jelenik meg, senki nem megy naponta kétszer vissza megnézni. Tipikus (pozitív) példa erre a Facebook kezdőlapja, ahol harmad-ötödannyi ember generál nagyságrendileg több információt, mint a wiw-en.

Ahol viszont működik, ott meghozza a gyümölcsét (Wikipédia, megint, vagy, egy, a napokban olvasott cikk alapján: Stack Owerflow).

Szólj hozzá!

Címkék: web2.0


A bejegyzés trackback címe:

https://kgyst.blog.hu/api/trackback/id/tr301100938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása